Geslaagd seminar “Klanten vinden & Klanten binden”

  18 april 2016

klanten vinden met content marketing

Op donderdagavond 14 april organiseerden Silvatica Marketing en Ekimo gezamenlijk het event “Klanten vinden & Klanten binden” in het Deprez gebouw in Tilburg. Tijdens dit event hebben we de deelnemers een inkijkje gegeven in hoe content marketing kan bijdragen aan commercieel succes.

De klant is veranderd
Na het welkom en introductie door Ton Kemp mocht ik het spits afbijten. Tijdens mijn presentatie ben ik ingegaan op de ontwikkeling van de veranderende klant. Klanten willen niet langer gestoord worden door niet-relevante reclame en gaan steeds meer zelf online op zoek naar antwoorden. De rol van verkoop verandert hier ook mee. Met Inbound Marketing speel je hierop in. Door het maken van interessante content, waar je klanten echt mee helpt, ga je gevonden worden! Met een goede strategische benadering van je content, website, social media en SEO kun je dit binnen je bedrijf snel werkend krijgen. Veel MKB bedrijven zijn echter te druk met de waan van de dag om een eerste stap te zetten. En dat terwijl je al heel laagdrempelig kan beginnen!

Deuren zijn héél sexy!
Dat was althans de stelling van Marieke Heesakkers. Zij vertelde over haar ervaringen met Inbound Marketing bij Berkvens en Limburgia deuren. De klant niet alleen in het hoofd raken maar ook in het hart. Dat was de kern van haar boodschap. Met behulp van “speldenprikmarketing”, zoals Marieke het noemt, kom je met de juiste content telkens even in beeld bij je doelgroep en bouw je een vertrouwenspositie op. Betrek hiervoor de mensen uit je bedrijf en laat hen het verhaal van je organisatie vertellen! Geef ze een podium. Zo ben je authentiek en creëer je ook nog eens het wij-gevoel! Berkvens heeft met deze manier van werken ondertussen erg mooie resultaten behaald. En dat ook nog eens met minder budget! Een prachtige praktijkcase die laat zien dat Inbound Marketing niet moeilijk hoeft te zijn en tot echte resultaten leidt.

Hoe maak je een lead to sales marketing machine?
Dat was de prikkelende titel van de presentatie van Jaap Jacobs van Fingerspitz. Met de parallel naar de drukke tijden met een pasgeboren zoontje, wist Jaap duidelijk te krijgen dat óók marketing efficiënter kan. Binnen de digitale marketing is steeds meer concurrentie, advertentiekosten stijgen en klanten willen persoonlijke(r) aandacht! Met marketing automation heb je hierop een antwoord. Over de verschillende kanalen heen worden bezoekers herkend en kan op basis van gedrag een volgende, persoonlijke actie worden gedaan en kunnen gerichte statistieken worden bijgehouden. Iets wat met veel bezoekers of leads handmatig in verschillende systemen onmogelijk is. Het marketing automation pakket Sharpspring, dat collega Dax Strüber demonstreerde, is koppelbaar met social media kanalen, CRM systemen en fungeert ook als mailprogramma. Zodoende ontstaat een 360 graden “single customer view”. Maar, aldus Jaap, het begint én eindigt allemaal wel met de juiste strategie.

De avond werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel.

Enkele reacties na afloop:

“Herkenbaar en bruikbaar.”

“Nogmaals bedankt voor de mooie avond. Leerzaam, nuttig, entertaining en een mooi netwerkmoment.”

“Zeker om van Marieke te horen hoe zoiets in de praktijk werkt maakt het echt concreet. Ze vertelde het plain and simple; gewoon zoals het is. Erg leuk!”

“Leuk en leerzaam event. Bedankt!”

“Best lastige materie. Wel iets waar we zeker mee aan de slag moeten, want we herkennen het absoluut!”

Interesse?
Mocht u dit seminar gemist hebben en toch graag meer te weten willen komen over content- of inbound marketing? Geen probleem! We zijn van plan om dit concept vaker en op andere plaatsen te herhalen. Zou u graag de presentaties willen ontvangen, neem dan gerust even contact op.